Glöm inte att ge d-droppar till barnen!
Vi är säkert ganska många som kan räcka upp handen och erkänna att man någon gång har glömt att ge d-droppar till sina barn, men vet vi egentligen hur viktigt det är att de får d-vitaminet dagligen? 


D-vitamin hjälper vuxna och barn att hålla sig friska och utveckla ett normalt skelett, och anledningen till att vi tillsätter detta från födseln och upp till två år (det kan också vara aktuellt upp till fem års ålder) är för att vi i Norden inte har tillräckligt med solljus som täcker behovet. Det finns också andra bidragande faktorer till varför vi skulle kunna lida brist på d-vitamin, och det är bland annat dem som helammar (då ersättningen innehåller lite av vitaminet), är mycket inomhus, klär sig med heltäckande kläder och inte äter fisk.

Vad händer om vi inte får i oss tillräckligt med d-vitamin?
D-vitamin hjälper kroppen att absobera kalcium och det i sin tur hjälper kroppen att utveckla ett starkt skelett. D-vitamin hjälper också kroppen att reglera fosfornivåerna i blodet som gör det möjligt för benvävnaden att bli hård. Att bygga starka ben börjar faktiskt redan i livmodern därför är det viktigt att mamman också äter tillskott av d-vitamin. Detsamma gäller vid amning, för lite d-vitamin hos mamman minskar nivåerna i bröstmjölken.

Om vi får i oss för lite d-vitamin kan det leda till engelska sjukan, även kallat rakit. Det innebär att skelettet blir mjukt och missformat, och hos barn kan det leda till att han eller hon får en insjunken bröstkorg eller blir ko/hjulbent. Man skulle kort kunna säga att benen inte orkar hålla upp kroppen. Föreställ dig en hård polkagris (som representaterar ben fulla av d-vitamin) och när den har legat i solen och blivit alldeles mjuk och böjlig (ben utan d-vitamin). Andra saker som kan hända är att fontanellen växer ihop långsammare och med det kan barnet få ett större huvud, eller att tänderna utvecklas dåligt. 

Vilka är symtomen på d-vitaminbrist?
- allmän muskelsvaghet
- värk i skuldra, överarm, höft och lår
symmetrisk, diffus smärta i ländryggen, lårbenet och bäckenet
- ökad risk att drabbas av frakturer

Nu när vi har lite mer kunskap om varför det är så viktigt med d-dropparna, kanske man också kommer ihåg att ge dem.
Ett par tips är:
- låt samma person göra det varje dag
- låt dem stå framme på köksbordet (dock ej i solljus)
- sätt en lapp på kylen (eller där du är ofta)
- ställ alarmet på mobilen

Har du fler tips eller vill berätta hur ni gör för att komma ihåg att ge d-dropparna, berätta gärna.

Dela gärna inlägget så att fler blir uppmärksammade om hur viktigt det är att barnen får dropparna varje dag.

Informationskälla
 
Om du gillade det här inlägget, tryck gärna på hjärtat här nedan 
#1 - Anonym

Bra, mycket man inte visste som det med fontanellen, intressant!